Volkswagen Beetle on Volkswagenin vuosina 2011–2019 valmistama henkilöautomalli. Se korvasi Volkswagen New Beetlen, joka oli Volkswagenin vuosina 1997–2010 valmistama alemman keskiluokan automalli. Beetle-mallin muita nimiä ovat Volkswagen Fusca , Volkswagen Coccinelle ja Volkswagen Maggiolino maasta riippuen. Alemman keskiluokan henkilöautomalli Beetle perustuu samalle A5-pohjalevylle kuin esimerkiksi Volkswagen Golf VI. Tämän mallin edeltäjä New Beetle vaali perinteisen Kuplan perinteitä, vaikka varsinaisen klassisen Kuplan valmistus lopetettiinkin vuonna 2003.
Volkswagen Beetle on turvallinen
VW Beetle sai Euro NCAP -kolaritestistä tulokseksi täydet viisi tähteä vuonna 2011. Euro NCAP, eli European New Car Assessment Programme on uusien autojen turvallisuutta arvioiva ohjelma. Sitä tukevat Euroopan komissio sekä useiden Euroopan maiden viranomaiset, kuluttajajärjestöt, autoilujärjestöt ja vakuutusyhtiöt. Uudet automallit ovatkin muuttuneet muun muassa juuri Euro NCAP:n ansiosta huomattavasti aiempaa turvallisemmaksi.
Testissä on viisiasteikkoinen tähtiluokitus, joka kuvastaa kuinka auto on suoriutunut kolaritestistä, ja millaisia auton turvavarusteet ovat. Kolaritestissä on esimerkiksi etu-, sivu- ja jalankulkijatörmäyksiä. Autolla on myös turvavarusteita, joihin kuuluvat muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt sekä yhdistetyt pää-rintakehäturvatyynyt. Takapenkillä on myös Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten ja etupenkin turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Euro NCAP:in testivaatimukset täyttävä Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste.
VW Beetle -mallit
Volkswagen Beetle on Volkswagen New Beetlen seuraaja. Tämä alkuperäinen auto oli muotoilultaan vahvasti yhtiön historialliseen menestysmalli Typ 1:een eli tutummin ”Kuplavolkkariin” perustuva malli. Molemmissa Beetle-malleissa on paljon samaa. Uudemmalle Beetle-mallille pyrittiin kuitenkin luomaan edellistä maskuliinisempi ilme, sillä New Beetle oli saanut etenkin Pohjois-Amerikassa maineen ”tyttöjen autona”. Beetleä uudistettiin myös vuonna 2016 muun muassa uudella etupuskurilla ja takaosan LED-valoilla.
Volkswagen Beetle on tarjonnut kaksi korimallia, jotka ovat 2-ovinen cabriolet ja 3-ovinen coupé. Coupé-korisen Beetlen tuonti Saksaan lopetettiin kuitenkin vuonna 2017, sillä siellä Cabrioletin osuus myynnistä oli ollut peräti lähes 75 %. Auton kangaskattoinen avomalli esiteltiin myös vuonna 2012. Autosta ei kuitenkaan ole tulossa enää uutta sukupolvea. Viimeinen Beetle valmistettiin vuonna 2019.
81 vuotta Volkswagen Kuplan valmistusta
Volkswagenin legendaarista Kuplaa valmistettiin eri versioina 81 vuoden ajan vuoteen 2019 asti. Typ 1 -Kupla oli Volkaswagenin tärkein tuote vuosikymmenten ajan. Sen suosiolle teki lopun ensimmäisen sukupolven Golf. Kuplan seuraajat New Beetle ja Beetle ovat myös käytännössä tekniikaltaan samanlaisia kuin aikansa Golfit. Ne olivat kuitenkin modernin mallin mukaisesti etumoottorisia ja nestejäähdytteisiä. Nykyajan moderni Beetle sopiikin monelle, olipa kiinnostuksen kohteena sitten vanhat tai uudet autot – tai vaikkapa CS:GO skins ja pelit.
Ensimmäiset Kuplat erosivat kuitenkin monilla tavoilla nykyisistä Beetleistä. Niissä oli esimerkiksi nelitahtimoottori takana. Nykyajan Kuplan seuraajat ovat myös ulkoasultaan modernimpia, vaikka niiden ulkomuodosta on helposti tunnistettavissa niiden esi-isä. Viimeinen alkuperäinen Kupla valmistettiin 2003. Suomeen tuotiin niitä ”Kupla Suomessa 68 vuotta” -teeman mukaisesti 68 kappaleen erikoiserä vuonna 2018.
Volkswagen Beetle – historiasta nykypäivään
Beetlen valmistus aloitettiin vuonna 2011. Sen edeltäjän New Beetlen valmistus aloitettiin vuonna 1997 ja lopetettiin vasta vuonna 2010. New Beetle sai Euro NCAP -kolaritestistä tulokseksi vain neljä tähteä viidestä, kun taas uudempi Beetle sai kaikki viisi tähteä. Molemmat automallit ovat joka tapauksessa tulleet pitkän matkan siitä, millainen oli maailman ensimmäinen auto. Tuolloin ei tiedetty tästä turvatestistä mitään.
Volkswagen Beetle -mallin tekniset ominaisuudet ovat myös kehittyneet useaan kertaan automallin historian aikana. Esimerkiksi Volkswagen Beetlen 2,5-litrainen korvattiin saman tehoisella, mutta paremmin vääntävällä ja vähemmän kuluttavalla 1,8 TSI -moottorilla vuonna 2015.
Volkswagen Beetle on siis rakastettu ja jopa kulttimainen auto, joka seuraa alkuperäisen Kuplan perinteitä. Se sopii kuitenkin monilta osin paremmin moderniin nykyaikaan. Monen mielestä VW Beetle on silti persoonallisen, retrohenkinen ja hauskan näköinen auto, joka sopii lisäksi hyvin pieneenkin tilaan. Tämä muotoilultaan monille tuttu auto kerää myös varmasti katseita teitä pitkin kiitäessään.