Oldtimer on jo yli 30 vuotta vanha ajoneuvo, laiva tai veturi sekä mikä tahansa moottoriajoneuvo, joka on poistettu arkipäiväisestä käytöstä. Jotta ei synny mitään väärinkäsityksiä: yli 30 vuotta vanhasta autostasi, joka seisoo mummon navetan takana unohtuneena et saa oldtimeria, mikäli se ei ole moitteettomassa kunnossa! Oldtimer –nimitys pitää nimittäin ansaita, ja siihen vaaditaan paljon.
Oldtimer nimikkeenä on varsin epätarkka, mutta se tarkoittaa lähinnä teknisesti vanhempaa mallia. Näillä klassikoilla on yleensä korkea rahallinen arvo, sillä ne ovat lähes alkuperäisessä kunnossa. Tunteellisesta arvosta puhumattakaan! Moni vanhojen autojen harrastaja on rakastunut omaan projektiinsa ja keräilee hänelle tärkeitä merkkejä tai malleja. Siksi tämä harrastus onkin niin mielenkiintoinen, koska jokaiselle löytyy jotakin.
On mukavaa ihailla toisen keräilyn saavutuksia ja on mukavaa vertailla omia kokemuksia ja kommelluksia, jotta autosta on saatu näin edustava ja hieno.
Yksi hieno piirre on myös tosiasia, että keräilijöiden erilaiset intohimon kohteet kuvaavat hyvin menneitä vuosikymmeniä. Jollekin jo vanha Fiat on uskomattoman arvokas, kun toiselle vasta Jaguari tai Bentley tai Rollssi ovat ne oikeat keräilykohteet.
Uskon kuitenkin, että suurelle yleisölle on tärkeää säilyttää laaja kuvaus koko autoteollisuuden historiasta. Siksi lempimaani onkin Kuuba. Siellä ajetaan Yhdysvaltain kauppasaarron pakottamana vielä vanhoilla jenkkiraudoilla. Missään muualla maailmassa nämä eivät ole olleet niin hyvässä käytössä kuin Kuubassa. Havannan kadut kuhisevat menneen ajan katujen loistoristeilijöitä.
Joskus näitä upeita aarteita löytyy jostain maaseudun navetasta tai vanhasta autotallista. Silloin harrastajien piirissä kuhisee ja kaikki haluavat jakaa uutisen eteenpäin. Ihan jostain rämästä autosta on kuitenkin turha odottaa suuria aaltoja. Ajoneuvojen on jo oltava edes jonkinlaisessa kunnossa, jotta niillä olisi arvoa. Alkuperäinen on aina parempi!