Onkin mielenkiintoista nähdä, miten auton syntyminen ja kehitys esitetään nykypolville. Stuttgartissa, jossa on nykyään Mercedeksen päätoimipaikka, voi käydä tutustumassa autonvalmistajan muutama vuosi sitten rakennuttamaan museoon, joka vie kävijän ajassa taaksepäin.
Skifimäisellä hissillä kuljetaan ylimpään kerrokseen ja ajassa yli sata vuotta taaksepäin. Sukkulan sisällä ei kuulu aikakapselin saapuessa 1800-luvulle muuta kuin kavion kopsetta.
Oven avauduttua kävijät kävelevät suoraan suuren hevosen luokse. Ympärillä näytetään vanhalla tiellä kulkeneita hevoskärryjä. Seuraavassa tilassa kävijät voivat ihailla ensimmäisiä automalleja, jotka muistuttavat vanhoja kärryjä. Paitsi, että niitä eivät vedä enää hevoset.
Spiraalin tavoin sinut kuljetetaan tasolta toiselle ja vuosikymmenet vierivät. Kaikkien aikakausien autot on asetettu onnistuneesti näytille. Ajoneuvot kiiltävät ja ne on puunattu esittelykuntoon. Ihan alhalla esitellään sitten uusimmat ja nopeimmat kulkupelit formula ykkösten autoista prototyyppeihin, joita ei koskaan valmisettukaan.
Stuttgartissa voit myös tutustua Porschen museoon, joka on arkkitehtuuriltaan kohokohta. Nopeat kaksipaikkaiset urheiluautot ovat Mercedeksen lailla auttamaton osa saksalaista autoteollisuuden mekkaa.
Muita paikkakuntia, joissa kannattaa käydä ovat Ingolstadt ja Muenchenin BMW-maailma. BMW-maailma näyttää baijerilaisten koko ylpeyden aiheen vuosien saatossa, esillä ei ole vain uusia autoja, joihin myös voi istuutua, vaan myös suosittuja moottoripyörämalleja.
Wolfsburg Saksan pohjoisessa on Volkswagenin kehto. Entisessä Itä-Saksassa eli uusissa liittovaltioissa on myös paljon museoita. Tekniseltä kannalta vanhassa DDR:ssä valmistetut autot eivät kuitenkaan lyö läntisiä.
Mikäli haluat tutustua jokaisen automerkin historiaan, on sinun suunnattava aina autonvalmistajien tehtaiden perustamispaikkakunnalle. Voit valita Yhdysvallat, Italian, Ranskan ja Japanin. Kaikkialla sinulle esitellään ylpeänä, miten heidän autonsa kehittyi ja miten sitä valmistetaan.
Autot ovat tulleet pysyäkseen, teknologian uudet tuulet tuskin muuttavat auton perusluonteen. Se on ja pysyy ihanteellisena muutaman henkilön kulkuvälineenä.